Jeugdcompetitie

Voor jeugdleden die deel willen nemen aan de competitie zijn er verschillende mogelijkheden. Op deze pagina vermelden wij de mogelijkheden voor kinderen vanaf 11 jaar in de gele competitie.

Jongere kinderen spelen volgens het Tenniskids systeem; zij spelen in de World Tour in de rode, oranje of groene competitie op zondag.  Meer informatie over Tenniskids kun je hier vinden.

Kinderen vanaf 11 jaar kunnen ingedeeld worden in de landelijke gele competitie in 2 categorieën, namelijk 11 t/m 14 en 13 t/m 17. De wedstrijden worden op zondag gespeeld en de aanvangstijd is op Leeuwenbergh 9.00 uur. Op andere parken kunnen de wedstrijden ook later starten.

De KNLTB heeft de competitie voor junioren in 2020 aangepast. In de categorie 11 t/m 14 jaar worden er sets gespeeld tot 4 met beslissend puntsysteem en een wedstrijdtiebreak (tot 7)  in de derde set, in zowel de enkel als de dubbel. Jongens en meisjes spelen door elkaar en mét en tegen elkaar. Er worden 4 enkels en 2 dubbels gespeeld.

In de categorie 13 t/m 17 jaar worden er sets tot de 6 gespeeld met een wedstrijdtiebreak in de derde set  (tot 10) in zowel enkel- als dubbelwedstrijden. In de gemengde competitie worden er 2 JE, 2 ME en 2 GD gespeeld.

De competitiedata in 2023 zijn:

Voorjaar

Speeldagen Inhaaldagen
Week 13 14 15 16 19 20 21* 20 22 23
Zondag 2 april 10 april* 16 april 23 april 14 mei 21 mei 29 mei 3 mei 21 mei 1 juni

* 10 april en 29 mei vallen op een maandag (= 2e Paasdagen 2e Pinkterdag) en worden reglementair gezien als de zondag van week 14 en week 21

Najaar

Speeldagen        Inhaaldagen
Week  36 37 38 39 40 41 42 43
Zondag

10 sept

17 sept  24 sept  1 okt  8 okt  15 okt  22  nov 29 nov

Bij de indeling van de jeugdteams wordt er gekeken naar de beschikbaarheid van de spelers op de reguliere speeldagen. Op basis daarvan worden de teams samengesteld, zodat er op elke reguliere speeldag een compleet team beschikbaar is. Omdat wij bij de teamindeling rekening houden met eventuele verhinderingen en omdat wij jeugdleden en ouders zo veel mogelijk verplichten om op de reguliere speeldagen aanwezig te zijn, kunnen wij helaas niet instemmen met verzoeken van andere tennisclubs om een reguliere speeldag (die valt in een vakantie) te verplaatsen naar een ander moment.

Voor informatie over de jeugdcompetitie kun je contact opnemen met de jeugdcommissie jeugd@ltcleeuwenbergh.nl.

De indeling van de teams geschiedt in samenspraak met Tennisinstituut TIK.